• Svētdiena, 2019. gada 16. jūnijs
  • Vārda diena: Justīne, Juta
  • Rīgā +21.0°C, D vējš 0.4m/s, 760mm Hg, 64%
LSM Bērnistaba

«Teātris.zip» īpašā izlase: Dailes teātra «Pūt, vējiņi!» (2000)

Teātris.zip

Cikla «Teātris.zip» īpašajā izlasē piedāvājam Raiņa lugas «Pūt, vējiņi!» iestudējumu Dailes teātrī Oļģerta Krodera režijā. Izrādes televīzijas ieraksts veikts 2000. gadā.

Izrādes veidotāji

Tautasdziesma piecos cēlienos «Pūt, vējiņi!» Dailes teātra Mazajā zālē pirmizrādi piedzīvoja 1998. gada 5. jūnijā. 1998. gada Latvijas Teātru skatē šī izrāde tika atzīta par labāko dramatisko izrādi.

Izrādē lomas atveido brīnišķīgs aktieru ansamblis: Gundega Ozolīte, Juris Žagars, Harijs Spanovskis, Indra Briķe, Vita Vārpiņa, Lilita Ozoliņa, Artūrs Skrastiņš, Dina Kuple, Akvelīna Līvmane, Ligita Skujiņa, Juris Straume, Pēteris Šiliņš.

Dailes teātra izrādes «Pūt, vējiņi!» scenogrāfs ir Aigars Ozoliņš, kostīmu māksliniece Baiba Puzina, komponists Juris Vaivods.

Kritiķa vērtējums

Henrieta Verhoustinska: «Oļģerta Krodera „Pūt, vējiņi!” Dailes teātrī palikusi prātā kā izaicinoša, fiziski nežēlīga un vismaz pirmajā daļā divdomīgi asprātīga izrāde, kurā seksuāli frustrēti cilvēki, īpaši, politnekorekti runājot, nogribējušās sievietes (Kroderam nebija ilūziju ne par vīriešu, ne sieviešu rīcības motivācijas cēlumu) Raiņa poētiski rituālajos dialogos liek nojaust erotiskus zemtekstus, bet Gundegas Ozolītes Baiba leģendārajā acu atsegšanas skatā atsedz krūtis. Jo nekāda lakata mežonīgajai, pinkainajai pusaudzei nemaz nav (pēc pieciem gadiem lakatiņa noņemšanas ainu savā »Pūt, vējiņi!« versijā šādi interpretēja arī režisore Gaļina Poļiščuka Nacionālajā teātrī).

Gundegas Ozolītes nepieradinātais temperaments un izkāpinātais jūtīgums, kurš padarīja viņu par 90.gadu beigu un 2000.gadu sākuma Dailes teātra zvaigzni (vēlāk šo vietu ieņēma Kristīne Nevarauska), acīmredzot šo aktrisi aizveda ceļos, kuri nebija savietojami ar teātra rutīnu un disciplīnu, par ko man ļoti žēl.

Pieņemts uzskatīt, ka tieši Uldis Krodera izrādē bija pirmā patiešām izcilā Jura Žagara loma Dailes teātrī, taču man visciešāk atmiņā iegravēta tieši Ozolītes Baiba.»

Silvija Radzobe: "Vienīgais viesrežisors, ar kuru Dailes teātrim K. Auškāpa vadības laikā izveidojās patiesi radoša sadarbība blakus Mihailam Gruzdovam, bija Oļģerts Kroders, kas Mazajā zālē iestudēja četras izrādes. Nozīmīgākā no tām ir „Pūt, vējiņi!” (1998), kas piedāvāja novatorisku skatuvisko lasījumu visbiežāk iestudētajam Raiņa dramatiskajam darbam. Režisors lugu īsināja, galvenokārt svītrojot deminutīvus un poētismus. Dramatiskā darbība koncentrējās. Aktieri, runādami tekstu, to viscaur apzināti proziskoja – viņi lauza tautasdziesmu pantmēru, bet atlikušie poētismi un deminutīvi bieži tika pasniegti ar ironisku attieksmi.

O. Kroders tik spēcīgi kā neviens režisors pirms viņa uzsvēra seksualitātes dominanti lugas notikumu cēlonībā."

(Latvijas teātris. 20. gs. 90. gadi un gadsimtu mija. R.: Zinātne, 2007. 104.lpp.)

Raidījumu ciklu atbalsta

Pievienot komentāru

Pievienot atbildi

Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai Twitter profilu!