• Piektdiena, 2019. gada 13. decembris
  • Vārda diena: Veldze, Lūcija
  • Rīgā 0.0°C, - vējš 0m/s, 752mm Hg, 0%
LSM Bērnistaba

Diskusija. 100g kultūras. Kāpēc Okupācijas muzeja piebūve kļuvusi par strīdus objektu?

Diskusija. 100g kultūras

Kāpēc Gunāra Birkerta Okupācijas muzeja piebūves projekts, kam nauda jau piešķirta, arhitektu vidū pēkšņi kļuvis par strīdus ābolu? Kur jāatrodas Okupācijas muzejam un vai 1970. gadā celtā ēka, tolaik — Latviešu Sarkano strēlnieku muzejs — tiešām ir tik spoža modernisma pērle, ka muzejnieku ilgi gaidītais "Nākotnes nams" to neglābjami sabojātu? Nejaušība vai likumsakarība, ka jautājums aktualizējies vienlaikus ar ideju par RTU ēkas iespējamo pārtapšanu par laikmetīgās mākslas muzeju? Par šiem un citiem ar Vecrīgas sirds apbūvi saistītiem jautājumiem Kristīne Želve un Gustavs Terzens iztaujās studijas viesus — iztaujās studijas viesus — arhitektus Andi Sīli un Intu Pujātu, Okupācijas muzeja direktoru Gunāru Nāgelu, kā arī pilsētu pētnieku un antropologu Viesturu Celmiņu.

Komentāri (22)

Ojars Stepens
Tomēr.... Stūra māja nav īstā vieta. Okupācijas muzejs nebūt nav standarta gadījums. Tam vispārējo labuma dēļ jābūt vietā, kas maksimāli centrā, pieejama tūristiem un Latvijas iedzīvotājiem. Stūra nama plus ir tā vēsturiskais mantojums, bet ne atrāšanās vieta. Tāpat jāatgādina, ka muzejiem ir nepieciešamas sātaniski specifiski iekārtotas telpas. Stūra māja to nekā nenodrošina. Ar vēsturiskais autentiskums ir nosacīts, jo reāli saglabājušās ir tikai sienas, ne saturs. Līdz ar to nav pamata Okupācijas muzeju aizcelt prom no vietas centrā.
Kangarooo
Nu brīnišķīgi, ja vienosies par labāko iemeslu uz kurieni pārvietot muzeju. Tad varēs sāk arī runas par to kāpēc vajag un vai vispār vajag viņu pārvietot.
Gita Morris Vāgenheima
Izskatās, kundze Dreimane, ka ne tikai man, bet arī Kārļa Ulmaņa valdībai nekas nav bijis zināms par "1940.-41. gada pretošanās grupām, Limbažu u.c. kaujām...", jo tādas nekur viņa valdības sēžu 1939. - 1941. gadu valsts likteni izšķirošo sēžu protokolos nav minētas. Lūdzu, labojiet mani, ja alojos.
Gita Morris Vāgenheima
Jā. Mea culpa. Pēdējā sēde 1940. gada 16. jūnijā, kurā: 1) Ārlietu ministrs V.Munters ziņo par ultimātu, ko PSRS komisāru padomes priekšsēdētājs iesniedzis Latvijas sūtnim Maskavā 1940.g. 16.jūnijā plkst. 14.00 (13.00 pēc Latvijas laika)[1].
2) Nolemj pieņemt Padomju Savienības valdības prasību par papildu karaspēka daļu ielaišanu Latvijā.
3) Nolemj pieteikt Valsts prezidentam Ministru kabineta atkāpšanos un uzskatīt šo lēmumu par tūliņ paziņotu Valsts prezidentam Kārlim Ulmanim.
Ojars Stepens
Labrīt! Te jau Inese pateica. Atgādinu: Latvijā K. Ulmaņa valdība beidz pastāvēt ar okupāciju. No kurienes tad 1941. g. protokoli, velns zina ...
Inese Dreimane
Piedošanu, bet ko Jūs domājāt ar tiem "1939. - 1941. gadu valsts likteni izšķirošo sēžu protokoliem"? Latvijas valsts beidza pastāvēt 17.06.40., savukārt 1939. gadā, iespējams, tikai kāds īpašs gaišreģis būtu varējis pateikt, kurā vietā 1941. gadā kāds šaus, un cik ilgi.
Gita Morris Vāgenheima
Un vispār - strēlnieku muzeju vajadzētu atstāt kā strēlniekiem/brīvības cīņām veltītu muzeju, jo tur vismaz ir runa par CĪŅĀM, par jaunekļiem (manu vectēvu ieskaitot), kuri riskēja ar savu dzīvību! Gan tā (Mavrika Vulfsona) dēvētā padomju OKUPĀCIJA, gan vācu iebrukums notika bez pretošanās. Tā bija ATDOŠANĀS. Atdoties svešām varām bez pretošanās un tad sadarboties ar tām - nekā varonīga, nekā apjūsmojama tur nav, lai to izliktu pašā Rīgas sirdī kā pirmo apskatāmo vietu gan pašiem, gan Latvijas viesiem. Ja vajag muzeju padomju laiku nejaucībām, tad STŪRA MĀJĀ tam ir vispiemērotākā vieta. Tur varētu izlikt apskatei arī bēdīgi slavenos "čekas maisus." Vācu laiku nejaucībām ir Rīgas Geto muzejs. Varonība ir ieskatīties savai pagātnei acīs - atzīt savas kļūdas; labot, kas labojams; kas vairs nav labojams - izanalizēt un izprast, lai vairs neatkārtotos, un nolikt vēstures plauktā; - un tad - IET TĀLĀK!
Inese Dreimane
"Atdoties svešām varām bez pretošanās" - izskatās, ka Jums nekas nav zināms par 1940.-41. gada pretošanās grupām, Limbažu u.c. kaujām, kā arī nacionālo partizānu cīņām pēckara gados. Varbūt derētu kādu grāmatu izlasīt, un pēc tam citus mācīt - kur muzejus izvietot?
Inese Dreimane
Rādās, ka bariņš "derīgo idiotu" vēlas savā nākotnes nopelnu sarakstā ieviest ailīti: "Piedalījos netīrā kampaņā pret Latvijas Okupācijas muzeju"...
Inese Krievina
Okupācijas muzeja saglabāšanas jautājumā neminēts fakts ir palicis tas, ka tagadējais "modernisma arhitektūras piemineklis" jau kopš 1996. gada vairs nav tas, kas bija projektēts un ko uzbūvēja 1970. gadā. Nekad neuzbūvēja plānos paredzētās telpas muzeja krājumam un muzeja darbiniekiem, bet 1996. gadā oriģinālajai ekspozīcijas ēkai norāva 4-metru garu gabalu, vai kāds no arhitektiem iebilda? Vai kāds no arhitektiem protestēja, kad 1998/99. gadā Rīgas dome nolēma ēku nojaukt un tas nenotika tikai Okupācijas muzeja atbalstītāju protestu dēļ, kaut gan sabiedrībā atkārtoti izskanēja viedoklis, ka ēka - tas ir, "melnā kaste" - ir neglīta, nesmuka, neiederas Vecrīgā.
Ojars Stepens
Pat pieņemot, ka t.s. Stūra māja ir vēsturiski interesanta vieta, ir pietiekami daudz argumentu Okupācijas muzeja pastāvēšanai Strēlnieku laukumā. Pirmkārt, tā ir tūristu varbūt visvairāk apmeklētā vieta Rīgā. Otrkārt, tā ir viegli pieejama visiem vienkārši atbraucot uz Rīgas centru, neko īpaši vairāk par Vecrīgu nemeklējot. Treškārt, vieta ir ļoti ērti pieejama arī Latvijas lauku iedzīvotājiem, kas galvaspilsētu apmeklē iebraucot ar vilcienu un autobusu, ko tomēr pilnā mērā nevar teikt par Stūra māju.
Tālāk jāņem vērā arī tas, ka ēka tiek celta tieši muzeja vajadzībām (tur ir tūkstošiem specifisku tehnisku vajadzību, ko nekad un ne par kādu naudu nevarēs realizēt Stūra mājā). Tāpat ir jāapbēdina visi tiek, kas iedomājas, ka Stūra māja ir kāda autentiska Čekas pagrabu vieta. Patiesībā nē. Tā tika pēc Latvijas neatkarības atgūšanas nodota izmantošanai LR iekšlietu ministrijas policijas struktūrām. Tad vairākus gadus stāvēja tukša avārijas stāvoklī. Līdz ar to runāt par autentiskuma ef
jautaa_veel
Protams, ka tā ir reāla čekas pagrabu vieta, tieši šajās telpās čekisti pratināja, spīdzināja un 1940.-1941.g. arī nogalināja cilvēkus.
Ģirts Birziņš
Principā diskusija bija diezgan liekulīga un bija jūtama pagājušā pilnmēness ietekme. Okupācijas muzeja piebūve jāskata kontekstā ar visu Strēlnieku laukuma attīstību, tajā skaitā otrā pusē topošo Kronberga kritizēto viesnīcas projektu un RTU staļinisma laika universitātes ēkas pārbūvi. Jautājums, uz ko nekompetentie raidījuma vadītāji nevēlējās dzirdēt atbildi vai viedokļus - kāpēc par vienu modernisma vēstures pieminekli ir radies tracis, bet RTU ēkas (staļinisma piemineklis) pārbūve tādā gadījumā būtu pieļaujama? Manuprāt, šis konflikts starp arhitektiem demonstrē latviešu sīkmanīgo dabu un pīļu dīķa kultūru Latvijas arhitektu vidē. Visticamāk skandāla galvenais iemesls, ka kāds no galma arhitektu ģimenes nav dabūjis daudzmiljonu pasūtījumu un tagad atriebības nolūkos mēgina norakt Birkerta projektu.
Ilze Martinsone
Atvainojiet, Kristaps Ģelzis.
Ilze Martinsone
Ir jāsaprot, ka piebūves projekts ir sava laika produkts, kam ir iestājies noilgums - sabiedrība un procesi tajā mainās. Kam citam, ja ne Okupācijas muzejam būtu jāuzņemas atbildība par Stūra mājas pārtapšanu reizē ar tās vēstures saglabāšanu - kurš tad vēl objekts vairāk liecina par okupācijas vēsturi Latvijā?! Pārsteidz, ka Kristaps Gulbis kā plānotā memoriāla autors, novērtējot situāciju, spēj pārkāpt mākslinieka EGO un atteikties no ambīcijām, kamēr Okupācijas muzeja darbinieki - nē.
Reinis Znotiņš
Nedomāju, ka Okupācijas muzeja nākotne Stūra mājā (Tetera namā) būtu 'loģisks solis'. Tetera nams būtu ne tikai jāremontē, bet arī jāpārbūvē radikāli mainot ēkas plānojumu un atmosfēru. Ēka tika celta kā dzīvokļu māja un ēkas pārbūve būs vēl sarežģītāks diskusijas objekts nekā Okupācijas muzeja patreizējā pārbūve.
Vecrīgā pēdējos gados vēl svarīgākās vietās ir realizēti daudzi vēl atbaidošāki projekti, par kuriem vispār nav celta nekāda diskusija, - piemēram monstrs, kurš uzcelts blakus Pēterbaznīcai. Nav bijusi šāda diskusija arī par biroju/dzīvokļu ēku, kura tiks celta aiz Melngalvju nama esošās stāvvietas vietā tādējādi aizsedzot ne vienu vien skaistu skatu uz apkārtējām ēkām..
Patreizējais projekts varēja būt izstrādāts veiksmīgāk, par to tiešām lai spriež profesionāļi. Varu tikai apliecināt, ka melnā/baltā kontrasts par pagātni/nākotni ir vienkāršāk nolasāms nekā esošais 'pirmatnējais sen pazītais princips par diviem balstiem un pāri pārliknis' (lasīt - ķeblis/galds).
Andis Alksniņš
Emocijas, emocijas ... dēļ tām sākušies visi kari!

Bet, ja pa tēmu, tad Birkerts kā brīvmūrnieku sektas biedrs ir jātur pa gabalu no latviešu kultūras un vēstures būvēm. Vai mēs atkal gribam redzēt vienu arhitektonisku murgojumu kā LNB, kas celta kā masonu templis??? Ja G.B. nebūtu brīvmūrnieks, viņš nekad nebūtu saņēmis piedāvājumus projektēt neskaitāmas valstiski nozīmīgas ēkas ASV!
Otra lieta, okupācijas muzejs ir vienīgā sava laikmeta būve tajā kvartālā, ja neskaita Mencendorfa namu pa diagonāli. Parējās visas ir 19-20.gs eklektiski murgojumi ar butaforisko Rātslaukuma apbūvi priekšgalā!
Trešā lieta - Sīli nevar laist diskutēt, jo viņš nav diplomāts, kas no vienas puses man patīk, bet no otras - diskusijai nav rezultāta. Ir tikai strīdi un emocijas. Un tagad vēl 2 arhitektūras cunftes pārstāvji savā starpā nerunās visu atlikušo mūžu, jo arhitektiem ir mīlzīgs ego un nespēja tam "kalnam" redzēt / tikt pāri!
Gita Morris Vāgenheima
Nupat ieskatījos Okupācijas muzeja mājas lapā, kur neatradu informāciju par ĒKAS vēsturi! Ne ka tā ir padomju modernisma paraugs, ne ka tā sākotnēji būvēta kā latviešu strēlnieku muzejs?!? Šajos Vecrīgas apbūves/pārbūves jautājumos mulsina tas, ka, vai tad uz LV kā ES locekli neattiecas Eiropas Savienībā valdošie likumi/noteikumi par vēsturiskās aizsardzības statusa noteikšanu arhitektūras un citiem objektiem/pieminekļiem? - Ja ēkai nosaka vēstures pieminekļa statusu, tad ne Birkerts, ne Nīmeijers tur nevar lipināt klāt savas piebūves. (Sīlis gan beigās ieminējās kaut ko par UNESCO mantojumu.)
Otrs, kas izbrīnīja, bija muzeja direktora vietnieces teiktais ievada sižetiņā, ka viena ekspozīcija tiekot gatavota ... 10 [desmit] gadus (!), kamēr fonā rādīja video ar nolaistām muzeja telpām. Desmit gadus - viena ekspozīcija?
Inese Krievina
Ēkas vēsture: http://okupacijasmuzejs.lv/muzeja-ekas-vestur e
Inese Tīkmane
Esmu par Okupācijas muzeja ēkas saglabāšanu līdzšinējā izskatā.
Dace Jaunzeme(Mazlazdiņa)
Pilnīgs sapelējums. Izrādās arī no Austrālijas atbraucis fiziķis var būt īsts padomju domāšanas simbols. Sīlim un Celmiņam ir argumenti, un tie nav vērsti uz Okupācijas muzeja likvidēšanu. Stūra māja ir loģisks Okupācijas muzeja turpinājums. Ja Nāgeļkungam bail tur iet iekšā, tad viņš nav cilvēks, kam var dot tiesības pārvaldīt tik nozīmīgu muzeju.

Pievienot komentāru

Pievienot atbildi

Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai Twitter profilu!

Diskusija. 100g kultūras. Kādi ir LGBT Eiropraida mērķi un ietekme uz sabiedrību? 42

Diskusija. 100g kultūras
Anotācija

«Diskusija. 100g kultūras». Kādi ir LGBT Eiropraida mērķi un ietekme uz sabiedrību? 3

Diskusija. 100g kultūras
Anotācija

«Diskusija. 100g kultūras». Vai jaunie satiksmes noteikumi mazinās kašķus uz ceļa? 1

Diskusija. 100g kultūras

Diskusija. 100g kultūras. Kāpēc Latvijas sabiedrība noraida bēgļus? 1

Diskusija. 100g kultūras