• Pirmdiena, 2019. gada 9. decembris
  • Vārda diena: Sarmīte, Tabita
  • Rīgā +6.0°C, D vējš 3.6m/s, 744mm Hg, 82%
LSM Bērnistaba

Diskusija. 100g kultūras. Kas bija nacionālie partizāni un kā viņus uztveram šodien?

Diskusija. 100g kultūras

Kas bija nacionālie partizāni, saukti arī par mežabrāļiem, – nacionālie varoņi, jeb bandīti? Vai mūsdienās spējam viņu darbību izvērtēt objektīvi, bez ideoloģiska uzslāņojuma? Vai pastāv risks viņus pārlieku glorificēt? Cik daudz zinām par viņiem, un kas šo zināšanu kvalitāti nosaka? Par to šīs nedēļas "Diskusija. 100g kultūras". Raidījuma vadītāji Kristīne Želve un Gustavs Terzens izvaicās vēsturniekus Zigmāru Turčinski un Artūru Žvinkli, sociālās atmiņas pētnieci Klintu Ločmeli un vēstures skolotāju Valdi Klišānu.

Komentāri (3)

Ginta Elsberga
Valstī, kur par čekas maisus nevar atvērt, runāt par senākas vēstures godīgu noskaidrošanu, ir skumji un komiski.
Iveta Balode (Briģe)
Beidzot mēs sākam vairāk runāt par šō pretrunīgo vēstures posmu!!! Jau ļoti ilgi to gaidu, jo mani tiešām kaitina un ilgtermiņā biedē pārliekā "medus liešana" attiecībā uz nacionālajiem partizāniem. Es jau saprotu, ka šim laikam ir vajadzīgi varoņi, kas gan asociējas mums ar Latvijas neatkarību, gan mūsu ievainotajai pašapziņai nepieciešams pierādījums, ka mēs tomēr neatdevām valsti bez cīņas. Taču nenoliegsim, ka mežos slēpās dažādi ļaudis un dažādu iemeslu dēļ, tāpat viņi dažādi reaģēja uz pamatpreču trūkumu un apdraudējumu sev. Man jau kopš skolas laikiem ļoti patīk Dz. Soduma, kurš pats ir šai situācijai smagi gājis cauri, romāns "Taisām tiltu pār plašu jūru". Tajā autors nevairās portretēt mežabrāļus un bēgļus ļoti atšķirīgi. Man vienmēr patikusi viņa (paš)ironiskā stāja un vēlēšanās nemelot sev un citiem. Vai tiešām nesaprotam, ka, principā sekojot Krievijas paraugam un radot mītu (pat lai sadziedētu savas brūces), mēs sev un īpaši saviem bērniem uzkaram smagu ne/puspatiesības ak
Iveta Balode (Briģe)
ne/puspatiesības akmeni kaklā, no kura ilgi būs grūti atbrīvoties (uzskatāms piemērs ir krievu mīts par atbrīvotājiem). Runa, manuprāt, nav par leģionāru/brīvības cīnītāju nopelnu mazināšanu vai noniecināšanu. Brīžiem šķiet, ka, apšaubot visu mežabrāļu izcilo patriotismu, labos nodomus vai vienkārši godaprātu, sabiedrībā var saņemt pretī tikai lamas par valsts nodevību, absolūti viss tiek uztverts personiski. Protams, mēs jau esam personiskas būtnes, bet vai tiešām esam tik vāji patiesībai? Es mežabrāļus uztveru līdzīgi kā leģionārus: daudzi ir kara upuri, daļa - brīvības cīnītāji, daži - nejauši nokļuvuši, pa kādam noziedzniekam. Un viss spektrs man nemaz nav redzams pārāk vienveidīgās informācijas dēļ. Vai beidzot būs pienācis laiks izgaismot šo vēstures tumšo stūri, pat ja tajā ieraudzīsim kādu skeletu?

Pievienot komentāru

Pievienot atbildi

Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai Twitter profilu!

Diskusija. 100g kultūras. Kādi ir LGBT Eiropraida mērķi un ietekme uz sabiedrību? 42

Diskusija. 100g kultūras
Anotācija

«Diskusija. 100g kultūras». Kādi ir LGBT Eiropraida mērķi un ietekme uz sabiedrību? 3

Diskusija. 100g kultūras
Anotācija

«Diskusija. 100g kultūras». Vai jaunie satiksmes noteikumi mazinās kašķus uz ceļa? 1

Diskusija. 100g kultūras

Diskusija. 100g kultūras. Kāpēc Latvijas sabiedrība noraida bēgļus? 1

Diskusija. 100g kultūras