• Otrdiena, 2020. gada 7. aprīlis
  • Vārda diena: Helmuts, Zina, Zinaīda
  • Rīgā +8.1°C, D vējš 1.3m/s, 772mm Hg, 52%
LSM Bērnistaba

Aizliegtais paņēmiens. Par drošību un krāpšanos uz Latvijas ceļiem

Nedzirdīgajiem

Negulējis un neatpūties smagās automašīnas šoferis — tas ir bīstami, bet Latvijā tā ir norma. Šoferus jākontrolē policijai un īpašām ierīcēm — tahogrāfiem —, bet — tie visi ir nieki, jo apmānīt var visus. «Aizliegtais paņēmiens» — par drošību un krāpšanu uz Latvijas ceļiem.

Volvo pārstāvji piedāvā apkrāpt tahogrāfu rādījumus

Lai arī Volvo Truck Latvija deklarē, ka viņu vērtība ir drošības uz ceļiem un viņu pārstāvji publiski uzstājas pret manipulācijām ar tahogrāfiem - ierīcem, kas fiksē karvas šoferu ceļā pavadīto laiku, tajā pašā laikā viņu darbinieki piedāvā iegādāties sistēmas, kas ļauj apiet tahogrāfa rādījumus, vēsta LTV raidījums «Aizliegtais paņēmiens». Šīs sistēmas ļauj šoferiem apiet laika ierobežojumus, kas palielina risku, ka viņi, vedot kravas, var iemigt un izraisīt avārijas.

Autovadītāju aizmigšana ir viens no galvenajiem riskiem, ko atzinusi gan Ceļu satiksmes drošības direkcija, gan arī Valsts policija. Lai tā nenotiktu, ir noteikta šoferu atpūšanās kārtība. Proti, pēc spēkā esošiem normatīviem, smagās automašīnas šoferis drīkst braukt deviņas stundas dienā, un pēc četrarpus stundām atpūšoties vismaz 45 minūtes. Kad deviņas stundas nobrauktas, jāatpūšas vismaz 11 nākamās stundas. Tā kā šīs normas rada ierobežojumus, bet kravas jāved, daudzi šoferi cenšas apiet tahogrāfa rādījumus. Kā liecina «Aizliegtā paņēmiena» veiktā žurnālistiskā izpēte, viens no paņēmieniem ir lietot magnētus, kas «aptur» uzskaitīto laiku, otrs – īpašas sistēmas. Turklāt abas tiek plaši lietotas.

Izpētes laikā, izrādījas, ka šādas sistēmas piedāvā arī Latvijā viens no lielākajiem kravu automašīnu izplatītājiem Volvo Truck Latvija. Viens tās darbinieks raidījuma žurnālistam, domājot, ka tas ir potenciālais klients, piedāvāja šādu sistēmu ierīkot par 1500 eiro. To neatklāšot arī policija.

«Mašīnā ir parasti vadi un ir tādas kanālu līnijas, pa kurām iet daudzi signāli. Neiet tikai plusi vai mīnusi. Jaunajās mašīnās ir tādas kanālu līnijas, un viņš pa tām kanālu līnijām strādā. Un viņš tur apčakarē tos signālus, tā kaste. Tahogrāfs domā, ka viņš brauc, tā mašīna brauc, a viņš sūta signālu, ka mašīna stāv uz vietas,» izskaidroja Volvo Truck Latvija darbinieks.

Atklājās arī, ka viņš nav tāds viens. Palīdzību manipulēt tahorgāfa rādījumus piedāvāja arī cits, ar pirmo nesaistīts, šī paša centra darbinieks, kura telefonu raidījuma žurnālistam iedeva pašā centrā, kad viņš veica diagnostiku smagajai kravas automašīnai. Otrs darbinieks līdzīgu sistēmu piedāvāja par 800 eiro. «Mēs principā divatā strādājam. Es strādāju Volvo, čalis strādā neoficiāli. Teiksim tā, garāžiņā,» norādīja darbinieks.

Šobrīd gan Latvijas krimināllikums par šādu ierīču pārdošanu kriminālatbildību neparedz, tāpēc Valsts policija atteicās līdzdarboties «Aizliegtā paņēmiena» operācijā un aizturēt šādu pakalpojumu sniedzējus, norādot, ka viņus nav, par ko sodīt. Šoferiem un parvādātāju kompānijām gan ir paredzēta administratīvā atbildība par tahorgāfa rādījumu viltošanu vai par manipulēšanas iekārtu atrašanu, taču Valsts policija atzīst, ka sarežgītas sistēmas pārbaužu laikā uz ceļa praktiski uziet nav iespējams.

Kravas šoferis: Spilvas mašīnās pat, nav kur gulēt

Lai arī neatpūties un uz mirkli aizmidzis smagās automašīnas šoferis var izraisīt ļoti traģiskus ceļu satiksmes negadījumus, kontrolos uz ceļiem esot vājas, turklāt darba devējus atpūtas kārtības ievērošana nemaz nesatrauc, LTV raidījumam «Aizliegtais paņēmiens» sava darba aizkulises atklājis kāds kravas automašīnas šoferis, kurš pārvadājis gan «Spilva» produkcija, gan veikalu ķēdes «Krūza» būvmateriālus.

«Par vietējiem pārvadājumiem tepat Latvijā vai Rīgā, Pierīgā es varu teikt tā, ka tur faktiski darba un atpūtas laiks netiek ievērots pilnībā. Absolūti. Darba grafiks ir veidots tā, ka arī nebūtu iespējams atpūsties, Ja kāds mēģinātu pēc grafika atpūsties, tad faktiski viņš neizpildītu uzdoto darba uzdevumu,» viņš stāsta. «Faktiski vadības vienīgais instruments ir dzīšana ātrāk, ātrāk, ātrāk, vairāk, vairāk, vairāk. Protams, ka tas ilgstoši noved pie zināmas stresa uzkrāšanās un pie tā, ka autovadītāji, lai laikā pagūtu, sāk braukt faktiski nedroši.»

Pārvadājot Spilvas produkciju, viņš braucis pat 14 stundas diennaktī. Jo vēl kādu autovadītāju uzņēmums nav vēlējies algot. «Latvijā uzņēmējiem ir hobijs... nezinu, vai hobijs, bet burtiski dzīšanās pēc santīma. Mēģinājums izspiest no sava darbinieka maksimumu, pēdējo sulu. Tā ir burtiski kā reliģija,» stāsta šoferis.

Noguruma dēļ divu gadu laikā viņam pašam bijis viens negadījums, nolauzis mašīnai spoguli, taču ne visi tiek cauri sveikā tikai ar spoguli.

«Varu pastāstīt Spilvā par kādu savu kolēģi, kurš dzīvo Bauskas rajonā, brauc katru rītu, darbā viņam ir jābūt pirms sešiem. Ja viņš dzīvo Bauskas rajona Bārbelē, ceļas viņš droši vien kādos četros, bieži vien darbs beidzas ap astoņiem, deviņiem vakarā, darba diena ir stundas 14, 13. Tagad uz Ziemassvētkiem, kad būs lielās konservu kravas, tā droši vien joprojām, arī ilgāk – 18,19,20. (..) Dažreiz nav jēgas nemaz braukt mājās un autovadītājs paliek nakšņot automašīnā.»

Viņš arī norāda, ka Spilvas mašīnas nemaz nebija aprīkotas ar guļvietām un uzņēmumā nebija arī nekādas citas guļvietas ierādītas, līdz ar to šoferi faktiski pasēž sēdeklī un turpina strādāt nākamo diennakti.

«Un šim kolēģim īsi pēc tam, kad es nolauzu spoguli, 2014.gada vasarā viņš ieskrēja džipā, veicot apdzīšanas manevru un faktiski nojauca automobiļa kabīni, protams, iznīcināja automobili, ar kuru bija sadursme. (..) Vēlāk, jau ejot prom no Spilvas, uzzināju, ka viņam ir bijusi jau cita avārija pirms gadiem sešiem, septiņiem, kad viņš arī ar kravas automobili ir vienkārši pie stūres aizmidzis, aizbraucis taisni.»

Par tahogrāfu rādītājiem, kas fiksē šoferu nobraukto darba laiku, neviens satraucies īsti nav, jo uz ceļa tos praktiski neviens nekontrolē. Līdz ar to nav bijusi vajadzība arī kā īpašu koriģēt tā rādījumus. Proti, divu gadu laikā viņš apturēts tikai vieni reizi. Un ar šādu intensitāti naudas sodu var arī samaksāt.

«Respektīvi, grūti to nosaukt par kārtīgu pārbaudi. Kopumā tas droši vien noved pie tā, ka lielākā daļa autovadītāju faktiski netiek pārbaudīti un uzņēmumiem ir izdevīgi. Uzņēmumi liek strādāt saviem darbiniekiem ievērojami vairāk, jo pieķer viņus reti un tad tas sods atmaksājas. Turklāt liela daļa autovadītāju, lai būtu lojāli savam uzņēmumam, viņi faktiski uzņemas vainu uz sevi un tad, cik es saprotu, sods uzņēmumam ir vēl mazāks. (..) Formāli šis tahogrāfs ir, bet viņa izmantošanas prasības netiek ievērotas.»

Pievienot komentāru

Pievienot atbildi

Lai komentētu, ienāc arī ar savu draugiem.lv, Facebook vai Twitter profilu!

Panorāma

Nedzirdīgajiem

Vides fakti

Nedzirdīgajiem

Personīgā lieta

Nedzirdīgajiem

Punkti uz i

Nedzirdīgajiem

Dienas ziņas

Nedzirdīgajiem