Adreses. Lidostas – Latvijas sejas vai pumpas uz sejas?

Raidījuma Adreses 2019. gada pavasara sezonā atlikusi vēl viena sērija – LTV1 ēterā tā būs ceturtdien, 30. maijā. Sērijas tēma – lidostas. Cilvēkiem no ārpasaules lidosta bieži ir pirmā vieta, kur viņi ierauga jaunu zemi. Tā ir Latvijas seja. Adreses salīdzina lidostu Rīga, lielāko transporta mezglu Baltijā, ar mazītiņu lidostu aiz Jūrmalas, ko savulaik iecerēja bagātiem VIP klientiem. Lielveikals pret smalku «butiku»?

Lidostu Rīga atklāja 1975. gadā, līdz tam Rīgu apkalpoja Spilves un Rumbulas lidlauki. Padomju laikā galamērķu bija tikpat, cik tagad – ap 100, taču visi – tikai PSRS iekšienē. Uz ārzemēm varēja tikt, vien lidojot caur Maskavu. Šodien vecās lidostas aprises knapi saskatāmas. No nelielas trīsstāvu ēkas, kas atgādināja drīzāk autoostu, tā izaugusi par vienu no lielākajām Ziemeļeiropas lidostām. Pasažieru skaits kopš neatkarības pirmajiem gadiem audzis 23 reizes.

Lidosta Jūrmala patiesībā atrodas nevis Jūrmalā, bet pie Tukuma. Agrāk to sauca par Smārdes lidlauku, te bija padomju armijas aviācijas bāze. Tagadējā lidostas ēka tapa gatava jau pirms četriem gadiem, taču aizvien stāv tukša, kā spoku māja. Īpašnieks Konstantīns Soloduha bija iekūlies aizdomīgos ieroču darījumos, tāpēc  Latvijas valsts lidostai atņēma sertifikātu: «Gribiet lidot? Meklējiet jaunu akcionāru!» Tagad kopā ar Engures pašvaldību kontrolpaketi pārņēmis avio degvielas magnāts Raimonds Kisiels. Palēnām sākas lidostas reanimācija.

Lidostas Rīga mērķis ir apkalpot arvien vairāk miljonu pasažieru, tā domāta masām. Turpretī lidosta Jūrmala veidota ekstravagantās arhitektūras formās, jo iecerēta elitei – bagātiem Austrumu pasažieriem. Kas no tā sanācis, Adreses vērtē kopā ar bijušo Rail Baltica ieviesēju, RB Rail izpilddirektori Baibu Rubesu. Ar Adrešu autoru Mārtiņu Ķibildu viņai nācās smieties tā, kā vēl nevienam Adrešu ceļabiedram. Jautrība garantēta arī skatītājiem.